Församlingens historia

Metodistkyrkan i Lovisa

Den metodistiska väckelsen kom sjövägen till Finland. Den första kända sjömannen med en omvändelseupplevelse ombord på Betelskeppet John Wesley i New Yorks hamn var Gustaf Lervik från Korsholm i Österbotten. Han återvände år 1859. Det uppstod en andlig rörelse kring Lerviks verksamhet i Gamla Vasa och Helsingby. Bröderna Gustaf och Wilhelm Bärnlunds blev också omvända och de återvände år 1866 till Kristinestad. En andlig rörelse uppstod i Kristinestad och omkringliggande byar.

I Östnyland kom metodismen först till Lovisa. Den första metodistpredikanten på besök i Lovisa var troligen N J Rosén i Helsingfors, inbjuden av Lovisaborna Adolf och Charlotta Nyberg som också ville få en metodistpredikant stationerad här. Karl Johan Lindborg utnämndes och verkade i Lovisa åren 1894-1897. Församlingen bildades den 30 juli 1899 av Hjalmar Bergqvist då 14 personer intogs i full förening med kyrkan. Från Lovisa gjordes predikoresor bl.a. till Borgå.

A. F. Nyberg och hans fru upplät sitt hem på Trädgårdsgatan 26 till möteslokal och år 1906 skänkte de huset till församlingen. Annandag pingst 1960 invigdes den nya kyrkan som pastor Harry Svenson ritat och byggt, tillsammans med många givmilda donatorer.

Under sina tidiga verksamhetsår samlades Lovisa svenska metodistförsamling i olika hem och lokaler i Lovisa. Kyrkobyggnaden, i Lovisa historiska stadsdel vid det vackra Saltbodtorget, Trädgårdsgatan 36, ägde församlingen fram till augusti 2011. Fastigheten såldes, för den var för stor och kostsam för församlingens nuvarande personella och ekonomiska situation. Stenkyrkan restes 1956-1960 av pastor Harry Svenson. Kyrkan grundrenoverades åren 1997-1999. Pastor i Lovisa de senaste sex åren fram till sin pensionering 1.9.2011 var Birgit Grönqvist. Trots att församlingen inte mera har ett eget hus, fortsätter verksamheten i Lovisa -som den började- i olika hem och lokaler i Lovisa. Lovisa svenska metodistförsamling firar gudstjänst i Kompanjonshuset Hörnan, Sibeliusgatan 3.

Den metodistiska väckelsen går idag vidare på samma sätt som tidigare generationer upplevde den. Jesus måste födas och tas emot i vårt eget hjärta. Tillsammans med Jesus kan vi möta framtiden.