Välkommen

Lovisa svenska metodistförsamling - en liten församling som hör till Finlands svenska metodistkyrka, samlas i hemmen och har gudstjänst ca en gång i månaden i Kompanjonskapshuset Hörnan på Sibeliusgatan. Välkommen med!

Historia

Den metodistiska väckelsen kom sjövägen till Finland. Den första kända sjömannen med en omvändelseupplevelse ombord på Betelskeppet John Wesley i New Yorks hamn var Gustaf Lervik från Korsholm i Österbotten. Han återvände år 1859. Det uppstod en andlig rörelse kring Lerviks verksamhet i Gamla Vasa och Helsingby. Bröderna Gustaf och Wilhelm Bärnlunds blev också omvända och de återvände år 1866 till Kristinestad. En andlig rörelse uppstod i Kristinestad och omkringliggande byar.

I Östnyland kom metodismen först till Lovisa. Den första metodistpredikanten på besök i Lovisa var troligen N J Rosén i Helsingfors, inbjuden av Lovisaborna Adolf och Charlotta Nyberg som också ville få en metodistpredikant stationerad här. Karl Johan Lindborg utnämndes och verkade i Lovisa åren 1894-1897. Församlingen bildades den 30 juli 1899 av Hjalmar Bergqvist då 14 personer intogs i full förening med kyrkan. Från Lovisa gjordes predikoresor bl.a. till Borgå.

A. F. Nyberg och hans fru upplät sitt hem på Trädgårdsgatan 26 till möteslokal och år 1906 skänkte de huset till församlingen. Annandag pingst 1960 invigdes den nya kyrkan som pastor Harry Svenson ritat och byggt, tillsammans med många givmilda donatorer.

Under sina tidiga verksamhetsår samlades Lovisa svenska metodistförsamling i olika hem och lokaler i Lovisa. Kyrkobyggnaden, i Lovisa historiska stadsdel vid det vackra Saltbodtorget, Trädgårdsgatan 36, ägde församlingen fram till augusti 2011. Fastigheten såldes, för den var för stor och kostsam för församlingens nuvarande personella och ekonomiska situation. Stenkyrkan restes 1956-1960 av pastor Harry Svenson. Kyrkan grundrenoverades åren 1997-1999. Pastor i Lovisa de senaste sex åren fram till sin pensionering 1.9.2011 var Birgit Grönqvist. Trots att församlingen inte mera har ett eget hus, fortsätter verksamheten i Lovisa -som den började- i olika hem och lokaler i Lovisa. Lovisa svenska metodistförsamling firar gudstjänst i Kompanjonshuset Hörnan, Sibeliusgatan 3.

Den metodistiska väckelsen går idag vidare på samma sätt som tidigare generationer upplevde den. Jesus måste födas och tas emot i vårt eget hjärta. Tillsammans med Jesus kan vi möta framtiden.

Besöksadress: Kompanjonskapshuset Hörnan, Sibeliusgatan 3, Lovisa
E-post: lovisa@metodistkyrkan.fi

Leif-Göte Björklund
Pastor i Borgå sv. metodistförsamling
Tfn 044-0580675

Tuovi Hahto
tuovi.hahto@metodistkyrkan.fi
Tfn 040-778 0840

Verksamhet 2022-23

Under verksamhetsåret är pastor i Borgås svenska metodistförsamling, Leif-Göte Björklund även ansvarig för verksamheten i Lovisa.Läs mera »
24.03.2023 kl. 18:22

Händelsekalender

Inga händelser på kommande

27.3.2024 15:24
Men Maria stod och grät utanför graven… Hon såg Jesus stå där, men förstod inte att det var han. Jesus sade till henne: ”Varför gråter du, kvinna? Vem letar du efter?” … Maria trodde sig tala med trädgårdsmästaren och ville veta var han hade lagt Jesus. Hon ville hämta honom. Då säjer Jesus hennes namn: Maria! Och DÅ förstår Maria: det är Jesus som står här hos henne, Jesus som säjer hennes namn. Hennes Mästare lever! Jesus finns här.
26.3.2024 21:25
Läs nyheterna om: a) planerade missionsresor i år b) Christopher Kuwana, Nyadires "Mr Fix-It" c) ledarskapsprofil:  Tim Wesley, kommunikationsdirektör d) Crescencia Dangarembga, överläkare på Nyadires sjukhus e) Uppdateringar om projekten
26.3.2024 9:17
Under centralkonferensen för Nordeuropa och Eurasien 2-6 april 2025 i Köpenhamn kommer det att hållas biskopsval.  Nomineringsprocessen inleds den 17 maj 2024 och kommer att vara öppen under hela processen tills en ny biskop är vald. Biskop Christian Alsted kommer att avsluta sin mandatperiod som biskop, och den nya biskopen kommer att tillträda den 25 maj 2025.